انواع کارتن بسته بندی و کاربرد آنها برای محصولات

انواع کارتن بسته بندی و کاربرد آنها برای محصولات

انواع کارتن بسته بندی

این روزها بسته بندی مناسب تاثیر زیادی در فروش یک کالا دارد و بیش از گذشته به آن اهمیت داده میشود.یکی از مهم ترین علت های استفاده از کارتن بسته بندی محافظت از محصول مورد نظر است تا در هنگام جا به جایی آسیب نبیند.

کارتن های بسته بندی میتوانند تاثیر زیادی را نیز بر معرفی یک کالا بگذارند و باعث شوند که مشتریان شناخت بیشتری از آن پیدا کنند.

انواع کارتن های بسته بندی از لحاظ مدل  و کاربردهای آن ها

کارتن‌های تاشو

یکی از رایج ترین نوع کارتن های بسته بندی کارتن های تاشو هستند که نوعی بسته کاغذی محسوب میشوند که مانند یک ظرف نگهدارنده برای یک محصول عمل میکنند. از این کارتن ها میتوان در جهت قرار دادن مواد غذایی استفاده کرد به دلیل اینکه انعطاف پذیری بالایی دارند.

کارتن های تاشو از آن دسته کارتن هایی هستند که غالبا تمامی کالاها در هنگام قرارگیری در قفسه در آن ذخیره میشوند. اگر بخواهیم مثال هایی در زمینه استفاده از کارتن های بسته بندی تاشو بزنیم می توانیم به مواردی مانند بسته بندی خشکبار، بسته بندی مواد غذایی و بسته بندی حبوبات اشاره کنیم.

کارتن‌های تخم‌مرغ

از دیگر مدل های کارتن های بسته بندی میتوان کارتن های تخم مرغ را نام برد. کارتن های تخم مرغ همانند سینی هایی هستند که در جهت حفاظت از تخم مرغ ها در هنگام جا به جایی مورد استفاده قرار میگیرند. در پروسه ساخت این کارتن ها عموما از خمیر قالب و  روزنامه بازیافتی بهره میبرند تا ظاهر آن ها به شکلی شود که به سادگی بتوانند از تخم مرغ ها محافظت کنند.

کارتن‌های دایکاتی

کارتن‌های دایکاتی از دیگر مدل های کارتن های بسته بندی به شمار میروند که از نظر ظاهری شکل مشخصی ندارند و به وسیله دستگاه تولید میشوند. کارتن های دایکاتی یکی از پرطرفدار ترین کارتن ها در جهت بسته بندی  هستند که ساختار و زوایای منحصر به فردی دارند.برای تولید این نوع کارتن ها باید از قالب استفاده کرد تا بتوان این ساختار و زوایا را در آن ها ایجاد نمود.

کارتن‌های اسپتیک

کارتن‌های اسپتیک غالبا از جنس ورقه ‌ورقه‌های بسته‌بندی مایع، فویل و پلی اتیلن تولید میشوند و در جهت نگهداری مایعات از آن ها استفاده میکنند. این کارتن ها وزن پایینی دارند و موجب میشوند که هزینه های حمل و نقل کاهش پیدا کند.

از این کارتن ها بیشتر در جهت بسته بندی شیر، آب میوه، سوپ و مواردی از این قبیل استفاده میکنند. هدف استفاده از کارتن‌های اسپتیک این است که از مواد غذایی موجود در آن در مقابل عواملی مانند باکتری ها، نور و بخار حفاظت کنند. این مدل کارتن بسته بندی باعث افزایش ماندگاری محصول میشود. از مزایای کارتن‌های اسپتیک میتوان به مواردی از قبیل کاهش هزینه ها، محافظت کامل از محصول و ماندگاری طولانی مدت اشاره کرد.

مقوای کاغذی که در ساخت این کارتن ها به کار رفته ثبات و استحکام زیادی را به محصول میبخشد و دارای لفاف اسپتیک 6 لایه محافظتی می باشد که مانع از نفوذ رطوبت به درون آن میگردد.

کارتن سه لا چیست؟

کارتن های سه لا یکی از نمونه های کاربردی کارتن های بسته بندی محسوب میشوند که همانطور که از نامشان مشخص است از سه لایه تشکیل میشوند. کارتن سه لایه مصارف زیادی در بسته بندی کالاهای مختلف دارد.

لایه میانی کارتن 3 لا از جنس فلوت و لایه فوقانی و زیرین آن از جنس لاینر می باشند که توسط چسب به یکدگیر وصل شده اند.لازم به ذکر است که جنس ورق های لاینر و فلوت میتواند با یکدیگر متفاوت باشد و همین مسئله باعث میشود که میزان استحکام آن ها نیز با یکدیگر فرق داشته باشد.

انتخاب یک بسته بندی مناسب برای یک محصول به غیر از اینکه میتواند جنبه تبلیغاتی برای آن داشته باشد از آن در برابر عوامل آسیب زننده محیطی نیز محافظت میکند.

کارتن پنج  لا چیست؟

کارتن های 5 لا که آن ها را به نام کارتن های 5 لایه نیز میشناسند یکی از بهترین کارتن ها در جهت بسته بندی اقلام مختلف به شمار میروند. کارتن های 5 لا از پنج لایه مختلف تشکیل شده و از انعطاف پذیری بسیار بالایی برخوردار می باشند.

این کارتن ها قادر هستند محصولات با ابعاد بزرگ را درون خود جای دهند. کارتن های 5 لایه از تنوع سایز زیادی برخوردار می باشند و به دلیل ساختاری که دارند طول عمر آن ها زیاد است.

 هر چقدر میزان فلوتی که در میان لایه های این کارتن ها به کار رفته  مرغوب تر باشد کیفیت این کارتن های بسته بندی نیز بالاتر خواهد بود. به صورت کلی جنس فلوت در قیمت و عملکرد کارتن نقش بسزایی دارد.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد کارتن های 5 لایه این است که از مقاومت زیادی در برابر ضربه و رطوبت برخوردار هستند و کالاهای درون آن به سادگی دچار آسیب دیدگی نمیشوند.

کارتن های 5 لا نیز به صورت تاشو می باشند و میتوان تعدادی از آن ها را بدون اینکه به فضای زیادی نیاز داشته باشند نگهداری کرده و در مواقع نیاز از آن ها استفاده کرد.

راهنمای خرید کارتن بسته بندی

 چاپ کارتن

برای خرید کارتن بسته بندی باید فاکتورهای مهمی را در نظر بگیرید که در ادامه مهم ترین آن ها را ذکر میکنیم:

استحکام کارتن بسته بندی

یکی از مهم ترین مسائلی که در زمان خرید این کارتن ها باید به آن توجه کنید میزان استحکام آن ها است. این کارتن ها باید مستحکم باشند تا در زمان جا به جایی محصول آسیبی به آن وارد نکنند و محصول به صورت کاملا سالم به دست مشتری برسد.

داشتن اطلاعات روی بسته بندی

استفاده از برچسب ها روی این کارتن ها برای معرفی محصول درون آن از اهمیت زیادی برخوردار است و میتواند اطلاعات مفیدی درباره محصول مورد نظر به مشتری بدهد.

دوست دار محیط زیست بودن

کمک به حفاظت از محیط زیست این روزها وظیفه تک تک ماست و انتخاب یک کارتن بسته بندی قابل بازیافت یکی از عوامل مهمی است که در هنگام خرید باید آن را در نظر بگیرید.

اگر قصد خرید کارتن بسته بندی را با بهترین کفیت و مناسب ترین قیمت دارید کافیست با ما تماس بگیرید.

تاریخ انتشار : شنبه 11 شهریور 1402

انواع کارتن بسته بندی برای محصولات مختلف تاشو، کشویی، هاردباکس به برندینگ محصولات شما کمک می کند.